Ochrana člověka za mimořádných událostí
Plán pro školní rok 2022 – 2023
-
povinnost zařadit min. 6 vyučovacích hodin v každém z ročníků (270min),
v MŠ taktéž; -
přizpůsobit možnostem a schopnostem dětí a žáků,
-
zařazovat v rámci výuky ostatních předmětů (Tv, Pč, Inf , Pr, Čj, apod.)
– v tematickém plánu označit, zvýraznit; nebo zařazovat samostatně – v rámci třídnických hodin a projektových dnů, v MŠ v rámci řízených činností skupinových nebo individuálních -
realizaci konkrétního tématu vždy zaznamenat do třídní knihy (přehledu VVP) + do tabulky o přehledu realizovaných témat;
-
za realizaci zodpovídá třídní učitel, učitelka
-
vycházíme z materiálů: Pokyn MŠMT k začlenění tématiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů dle RVP ZV
-
společné pravidlo: u mladších žáků a dětí v MŠ zařazujeme s cílem naučit se snášet ochranná opatření v případě nebezpečí a v rámci možností učit ochotě napomáhat ochranným opatřením, u žáků témata zařazujeme s cílem se na opatřeních podílet
a postupně s věkem se naučit chránit se sám – sebeochrana.
Pověřenec Ing. Lenka Skalická, tel. 731 719 977, email: pocidlinsko@seznam.cz
Obecné cíle tématu OČMU:
-
připravenost žáků na extrémní situace, do nichž se mohou dostat,
-
základní teoretické poznatky o možném ohrožení a nebezpečných situacích,
-
praktický nácvik požadovaných reakcí pro případ nebezpečí,
Konkrétní cíle (s ohledem na věk):
-
rozpoznat varovný signál „Všeobecná výstraha“ a činnost po jeho vyhlášení,
-
znát a umět použít telefonní linky tísňového volání,
-
mít povědomí o evakuačním zavazadle a jeho obsahu,
-
znát zásady pro opuštění ohroženého prostoru – evakuace,
-
znát základní systém činnosti integrovaného záchranného systému,
-
umět poskytnout první pomoc při zraněních,
-
znát hlavní zásady chování při povodni, zemětřesení, požáru,
-
znát hlavní zásady chování při nálezu výbušniny nebo jiné nebezpečné látky
či podezřelého předmětu, -
seznámit se se způsoby ochrany osob při úniku radioaktivních, chemických
a biologických látek
INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE
Základy práce s počítačem
► respektuje pravidla bezpečné práce s hardware a software a postupuje poučeně v případě jejich závady
Učivo
-
zásady bezpečnosti práce a prevence zdravotních rizik spojených s dlouhodobým využíváním
-
výpočetní techniky
-
distanční výuka – kybernetické útoky, narušování on-line výuky (NÚKIB), nebezpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií osobní bezpečí
ČLOVĚK A JEHO SVĚT
Místo, kde žijeme
Očekávané výstupy
► vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší
možná nebezpečí v nejbližším okolí
► určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad
bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
Učivo
-
domov – orientace v místě bydliště
-
umět správně vyslovit (popř. napsat) své jméno, adresa, bydliště,
-
rodina, širší rodina, kontakty s rodiči, příbuznými
-
škola – prostředí školy, činnosti ve škole, okolí školy, bezpečná cesta do škol, riziková místa a situace
-
požár – hasicí přístroj, hydrant
-
nebezpečí v přírodě – koupání, nebezpečné předměty, požár, neznámý pes,..
-
orientace v čase
-
měření a odhadování vzdáleností a velikosti předmětů
-
orientace v terénu – určování stanovišť
-
orientace ve městě (známém i neznámém) dle mapy, plánku
-
orientace v přírodě dle mapy (buzola),
-
okolní krajina – působení lidí na krajinu, orientační body a linie
-
přírodní nástrahy, které mohou ohrozit zdraví nebo život
-
požár – hasicí přístroj, hydrant
-
Evropa a svět – cestování
Lidé kolem nás
► vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje
pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
► rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují
základní lidská práva nebo demokratické principy
Učivo
- soužití lidí – mezilidské vztahy, komunikace, principy demokracie, pomoc nemocným,sociálně slabým
-
chování lidí – vlastnosti lidí, pravidla slušného chování – ohleduplnost, etické zásady,
-
zvládání vlastní emocionality; rizikové situace; rizikové chování, předcházení konfliktům
-
pravidla zacházení s některými přístroji v domácnosti
-
kázeň v mimořádných situacích
-
bezpečnost na silnicích, ulicích, pravidla silničního provozu
-
pojem mimořádná událost (druhy)
-
evakuace
-
komunikace s cizími lidmi (nebezpečí x bezpečí, uniforma)
-
tísňová volání (policie, hasiči, záchranka + linka bezpečí dětí a mládeže 116 111/24denně
-
prevence úrazů a nemocí
-
první pomoc (stabilizovaná poloha, popáleniny, krvácení, zlomeniny, základní životní funkce – umělé dýchání, protišoková poloha,……)
Rozmanitost přírody
► zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou
prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
► stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku
mimořádných událostí; v modelové situaci prokáže schopnost se účinně chránit
Učivo
- ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody – odpovědnost lidí, ochrana a tvorba životního prostředí
-
rizika v přírodě – rizika spojená s ročními obdobími a sezónními činnostmi; mimořádné události způsobené přírodními vlivy a ochrana před nimi
Člověk a jeho zdraví
► uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím
elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke
zdraví
► rozezná nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného
času; uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu, jedná
tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
► chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu
nepříjemná, v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i jiné, ovládá způsoby komunikace
s operátory tísňových linek
► reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech
► využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových
soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života
► uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události
► předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových
látek
► uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní
ochranou
► rozpozná život ohrožující zranění; ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc
Učivo
-
konkrétní mimořádné situace spojené s onemocněním COVID 19 – Metodika pro vzdělávání distančním způsobem, postup KHS
-
nošení ochrany úst a nosu – pravidla, povinnost
-
pravidlo 3R (ruce, rouška, rozestupy)
-
zvláštní pravidla při omezení osobní přítomnosti dětí, žáků a studentů ve školách
-
péče o zdraví – zdravý životní styl, denní režim, správná výživa, výběr a způsoby uchovávání potravin, vhodná skladba stravy, pitný režim
-
nemoci přenosné a nepřenosné, ochrana před infekcemi přenosnými krví (hepatitida, HIV/AIDS)
-
drobné úrazy a poranění, prevence nemocí a úrazů, první pomoc při drobných poraněních, osobní, intimní a duševní hygiena
-
návykové látky a zdraví – návykové látky, hrací automaty a počítače, závislost, odmítání návykových látek
-
nebezpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií osobní bezpečí
-
krizové situace – vhodná a nevhodná místa pro hru, bezpečné chování v rizikovém prostředí, označování nebezpečných látek
-
bezpečné chování v silničním provozu,
-
dopravní značky; předcházení rizikovým situacím v dopravě a v dopravních prostředcích (bezpečnostní prvky)
-
šikana
-
týrání
-
sexuální a jiné zneužívání
-
brutalita a jiné formy násilí
-
mimořádné události a rizika ohrožení s nimi spojená – postup v případě ohrožení (varovný signál, evakuace, zkouška sirén)
-
požáry (příčiny a prevence vzniku požárů, ochrana a evakuace při požáru); integrovaný záchranný systém (IZS)
Doporučená literatura a metodický materiál:
-
DVD Řekni drogám NE
-
DVD Štěstí přeje připraveným
-
http://www.bezpecnyinternet.cz/ – webové stránky s možností otestování úrovně znalostí o kyberbezpečnosti.
-
https://knihy.nic.cz/files/edice/online_zoo.pdf – zásady bezpečného chování na internetu pro nejmenší z edice cz.nic.
-
https://www.jaknainternet.cz/ – videopříběhy o pohybu na internetu a jeho fungování.
-
https://www.nebojteseinternetu.cz/ – videopříběhy o bezpečném chování na internetu.
-
https://knihy.nic.cz/files/edice/jak_na_internet_bezpecne.pdf – publikace z edice cz.nic
DŮLEŽITÁ TELEFONNÍ ČÍSLA TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ
150 Hasičský záchranný sbor
112 integrovaný záchranný systém
155 Zdravotnická záchranná služba
158 Policie ČR
156 Městská policie
VAROVNÝ SIGNÁL SIRÉNY – všeobecná výstraha:
Vyhlašován kolísavým tónem, trvá 140 vteřin.
VAROVNÝ SIGNÁL POŽÁRNÍHO POPLACHU:
Vyhlašován přerušovaným tónem po dobu jedné minut.
V Měníku 1.9.2022 Zpracovala: Mgr. Marcela Říčanová